Tankar kring Cirkelmodellen
Jag jobbar i steg 2, B-kurs, där eleverna är mer eller
mindre nyanlända. Språket ligger på bas-nivå.
Jag använder gärna diktering och processkrivning med hjälp
av tanke-karta och samtal.
Med inspiration från våra genre-pedagogiska träffar
har jag nu provat att utöka lärandet genom att låta eleverna dekonstruera sina
egna texter. Syftet har varit att se strukturen i en mening, för att sedan
lättare på egen hand kunna använda - och förstå - byggstenarna verb, subjekt, tid och plats.
Vi började med att tala om släkt och familj, ord och
begrepp. De fick sedan välja en släkting att skriva om. Efter processkrivning
och renskrivning på dator, fick eleverna dekonstruera sin egen text med hjälp
av enkla frågor, som t ex Hittar du några
subjekt i din text? Skriv de här. De fick även träna att variera inledning
och avslut. Slutligen skrev varje elev fem frågor till sin text med olika
frågeord.
Dekonstruktionen ledde till att eleverna såg sin text på ett
annat sätt och jag upplevde ett stort engagemang och intresse. Kanske är det så
att med en egen uttänkt text kommer språket närmare och blir mer angeläget.
Känns också som att cirkelmodellen blir ännu mer effektiv när man jobbar med den i sin helhet. Roligt!
De lämnade in uppgifterna till mig och jag sammanställde
texter + frågor i ett häfte. Sedan fick eleverna läsa varandras texter och
svara på frågorna. Slutligen kommer eleverna att inför klassen berätta och visa foto om sin släkting. I uppgiften har även ingått
att läsa in sin text på diktafon för att träna ljud och uttal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar